tisdag 19 april 2016

Tematrio - Kungligheter

Tack till Lyran som oförtröttligt publicerar nya tematrior, som inspirerar mig att göra inlägg på den för tillfället ganska vilande bloggen. Denna veckas tema är kungligheter, och för att inte vara rojalist får jag erkänna att jag läst väldigt många böcker om kungligheter. Det började t ex när jag i mina tidiga tonår läste Desirée av Annmarie Selinko, en roman om den första bernadotte-drottningen Desideria. Men den får inte vara med i min trio. Det får däremot tre andra som har det gemensamt att Gustav III finns med i dem, inte som huvudperson i någon av dem dock.

I Drottningens chirurg av Agneta Pleijel är det en hovläkare som har huvudrollen. Jag har använt den i en tidigare tematrio, om yrken. Detta är för övrigt första delen av en trilogi, där alla tre böckerna är läsvärda.

Snöängeln av Anna-Karin Palm utspelar sig i Stockholm under olika tider. En av dessa är 1980-tal, när statsministern mördas och en annan än 1790-tal, när kungen mördas. En storslagen roman, att kliva rakt in i.

Ylva Eggehorn är mest känd för sina dikter, men en roman som hon skrivit heter En av dessa timmar. Där är det Badin från Västindien, som växte upp tillsammans med Gustav III som hovets lilla maskot, som berättar. Jag minns att jag tyckte mycket om den när jag läste den för ungefär tjugo år sedan.

6 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Snöängeln har jag helt missat, tack för detta tips. Och för tröstande ord.

    SvaraRadera
  3. Snöängeln har jag helt missat, tack för detta tips. Och för tröstande ord.

    SvaraRadera
  4. Pleijel brukar ju vara bra men den där har jag inte läst

    SvaraRadera
  5. Känner inte alls till böckerna i din trio. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera