tisdag 3 mars 2015

Prins Eugen, #003

Till utställningen på Waldemarsudde som firar att det är 150 år sedan Eugen (1865-1947) föddes vill jag gärna hinna innan den stänger i maj. Prins Eugens Waldemarsudde var en av mina absoluta favoritplatser när jag var ung. Platsen gjorde ett starkt intryck på mig och att jag köpte ett vykort av den välkända tavlan Molnet som jag hade kvar i många, många år, tills det gulnade och gick sönder. Sedan dess har jag varit där många gånger och njutit av utställningar, slottsmiljön med sina många blommor och den vackra parken. I väntan på att få möjlighet att resa till Stockholm och gå på utställningen läser jag Per Svenssons intressanta artikel om Eugen - En radikal bland regenter.

Bilden ovan är ett porträtt av Eugen målat av David Tägtström (1894-1981). För mig utstrålar det en äldre människas visdom och jag brukar använda det när jag föreläser om utveckling i åldrandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar