måndag 29 september 2014

Fler romantitlar med räkneord

Jag måste göra två tillägg till den senaste tematrion om räkneord. När jag har kikat in på andras blogginlägg om temat har jag sett att Barn 312 ofta finns med bland de tre. Eftersom jag har alldeles speciella läsminnen kring den boken (den första "vuxenroman" jag läste?) så vill jag gärna komplettera med den. Läs mer här.

Och så har jag precis läst klart Kjell Westös Hägring 38, som jag gärna hade haft med i min trio eftersom jag tycker det är en oerhört läsvärd roman. Språket är vackert och både tiden (året innan andra världskrigets utbrott) och platsen (främst Helsingfors) beskrivs levande. Handlingen är gripande, och otäck. Vi vet redan från början att något dramatiskt har inträffat, och sedan rullar berättelsen upp sig från halvåret innan den dag som startar själva romanen. Dramatiken tätnar omärkligt i det till synes händelselösa vardagslivet. Lyssna gärna när Stina Ekblad läser på klingande finlandssvenska, just nu som radioföljetong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar