lördag 5 april 2014

Doktor Sömn

Jag vet inte om jag skrivit om mina bokcirklar förut, men jag har just börjat i mitt tredje bokcirkelsammanhang i min tredje stad. Det innebär att jag har bokcirklat tillsammans med andra i ungefär tio år. Varje flytt har inneburit att det gamla gänget har bytts ut mot ett nytt gäng. I det sammanhang där jag nu ingår har vi hunnit läsa Karin Boyes Kallocain, Alice Munros Brinnande livet och Malcolm Gladwells David och Goliat. Nästa gång vi träffas ska vi samtala om Stephen Kings Doktor Sömn. Det är med andra ord en bra variation på litteraturen.

Min relation till Stephen King är främst att jag minns hur oerhört lästa och utlånade hans böcker var när jag jobbade på ett bibliotek med många unga låntagare i början av 1990-talet. Men jag är glatt överraskad av denna läsning, även om inte skräck-genren är det jag främst väljer i vanliga fall. En god berättare är en god berättare vad hen än skriver om. Här finns psykologisk insikt, inkännande personporträtt, intressant miljöskildring och ,förstås, massor av spänning. Det är med andra ord en författare att fortsätt läsa. Så när jag är klar med Doktor Sömn är det dags att ta itu med The Shining, som föregår denna roman. En brist i min litterära bildning att jag inte läst den tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar