fredag 21 mars 2014

Mary Poppins


Efter att ha sett filmen Saving Mr Banks för ett par dagar sedan återupptar jag min Mary Poppins-vurm. Så här skrev jag i september 2008:

Jag är barnsligt förtjust i tecknad film. "Hitta Nemo", "Shrek", "Spirited away" och "Min granne Totoro" hör till de filmer jag med glädje sett flera gånger de senaste åren. En annan upptäckt är faktiskt "Mary Poppins" från 1964. Det är ju enbart en "halvtecknad" film, med tecknade, fantasifulla miljöer och riktiga skådisar. Mary Poppins kommer som guvernant till två barn vars föräldrar är mycket självupptagna. Hon kan nog upplevas som lite sträng, men jag gillar hennes kärva stil och hennes goda vilja och fantasi är det inget fel på. Jag tror många barn idag längtar lite efter en Mary Poppins och hoppas att filmen får en renässans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar