torsdag 13 mars 2014

Lästrio - Rom

Inspirerad av en kommande resa har jag gjort en alldeles egen lästrio om tre böcker som utspelar sig i Rom. Dela gärna med dig av dina tips på böcker som utspelar sig i eller handlar om Rom i en kommentar. Självklart är jag inspirerad också av Lyran, som startade sin tematrio 2009 men redan under 2008 skrev inlägg med titeln lästrio. Idag finns det inte mindre än 223 inlägg med etiketten tematrio på Lyrans blogg. Det är imponerande!

Så här kommer min tre böcker på temat Rom:

Historien av Elsa Morante går inte att bortse ifrån. Det är många år sedan jag läste den, men jag minns känslan och tidsskildringen, den utspelar sig 1941-47. Det är en bok jag gärna skulle vilja läsa om. Jag kanske rent av ska ta med den på min resa till den eviga staden.

Carina Burman har skrivit tre böcker om Euthansia Bondeson, författarinna och amatördetektiv i storstadsmiljöer under mitten av 1800-talet. Vit som marmor utspelar sig i Rom. Förutom spännande intrig så är det en initierad skildring av både staden Rom och dess arkeologi samt miljö, mat och konst under 1850-talet.

Karin Thelanders trilogi om Katarina av Vadstena, den heliga Birgittas dotter, tar oss till 1300-talets Rom. Böckerna heter Ingen orm skall skada mig, Av jordens mull och Helgonprocess. De utspelar sig både i Vadstena och Rom, och inte minst på de långa resorna mellan dessa båda platser.

1 kommentar:

  1. En trio blir det inte, men en duo kan jag åstadkomma:
    "The Portrait of a Lady" av Henry James - jag skrev en D-uppsats om denna något bistra roman i engelsk litteraturvetenskap i mitten av 80-talet.
    "Apostlagärningarna" i Bibeln avslutas med att Paulus anländer till Rom. Det rör sig dock enbart om några verser.

    SvaraRadera