tisdag 18 februari 2014

Tematrio - HBTQ

Så här skriver Lyran på sin blogg: "Det bloggas och skrivs en hel del just nu om sexuell läggning/identitet. Bra att detta uppmärksammas. Temat för veckan är därför texter med HBTQ-teman. Berätta om tre läsvärda böcker med någon form av HBTQ-tema!"

Och detta är mina tre:

1. Varför vara lycklig när du kan vara normal av Jeanette Winterson är en fantastisk självbiografisk roman av en välkänd, homosexuell författare. Här har jag citerat ett stycke som jag tycker är väldigt bra.

2. Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg har jag precis läst. Ester Roxbergs pappa Åke "kommer ut" som kvinna när han/hon börjar närma sig de sextio. Boken är en ömsint skildring av deras gemensamma liv och försök att hitta fram till ett sätt att fortsätta vara far och dotter, fast pappan nu heter Ann-Christine. Omtumlande läsning som beskriver en transpersons liv.

3. Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld är också en av de böcker jag just läst (finns som e-bok på biblioteken). En ungdomsroman med ett snabbt driv i språket, precis som Joanna med sin adhd-diagnos driver handlingen framåt mot det som skulle kunna bli en total katastrof. Hennes förälskelse i den vackra Audrey är både sinnligt och köttsligt beskrivet. En bra bok för alla åldrar.

9 kommentarer:

  1. Boken om pappa Ann-Christine skulle jag gärna läsa. Att det ska vara så mycket svårare för en förälder att komma ut än för ett barn - väldigt intressant berättelse

    SvaraRadera
  2. Min pappa Ann-Christine vill jag läsa!

    SvaraRadera
  3. Hej Sanna och Boklysten,

    Så roligt att ni nu är två som vill läsa den boken. Jag kan verkligen rekommendera den. Viktig och berörande.

    /Marie

    SvaraRadera
  4. Här var det bara böcker som jag inte läst.

    SvaraRadera
  5. Den tredje har jag inte hört talas om, bra val.

    SvaraRadera
  6. Varför vara lycklig när du kan vara normal? är den enda av dessa som jag har läst och den är verkligen fantastisk.

    SvaraRadera
  7. Idel bekantingar! Trevliga tips! Såg Ann-Christine på Skavlan för ett tag sen. Winterson är en favoritförfattare men har ännu inte läst just den boken av henne.

    SvaraRadera
  8. Så roligt att ni alla har hittat hit! Jag tycker denna tematrio var väldigt bra och har fått massor av lästips.

    SvaraRadera
  9. Jeanette Winterson är en av de allra bästa!

    SvaraRadera