tisdag 21 januari 2014

Slå ner dig

Ser att jag har en etikett på mina blogginlägg som heter "språket". Den har jag bara använt ett par gånger tidigare, dels när jag skrev om humörkaos och dels om mannorna. Nu har jag i alla fall ett nytt inlägg på gång, som jag kan etikettera med "språket". Det hände sig förra veckan när jag kom till Jönköping sent på kvällen och gick in i en av stadens restauranger. Där var tomt, men jag välkomnades vänligt av en medleålders man som såg ut att ha sitt ursprung någonstans i Asien. Han pratade god svenska och när vi hade samtalat en stund och jag hade bestämt vad jag ville äta så sa han: Slå ner dig!

Jag har inga synpunkter på ordföljden, inte heller på hans förmåga att uttrycka sig på det språk han lärt sig som vuxen. Det jag däremot tänker är hur humoristisk en formulering kan bli bara för att en byter plats på två ord. Och hur glad jag är över alla människor som kommer till Sverige och lär sig svenska. Så bra det är att språket används och utvecklas inte bara av den som tror sig veta exakt hur orden ska följa på varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar