söndag 3 november 2013

Siri Hustvedt

Jag tycker mycket om att läsa Siri Hustvedts böcker. Jag läste med glädje Sommaren utan män och Den skakande kvinnan, men Vad jag älskade och Sorgesång var större litterära upplevelser. En rolig sak med Siri Hustvedt är att hon alltid skriver om fiktiva konstnärers fiktiva konstverk i sina romaner. Det är därför spännande att höra henne berätta om sin syn på konst i den här videon från Lousiana channel. I filmen läser hon också ett stycke ur sin essäbok Living, thinking, looking. Den har jag tyvärr inte läst men jag tror att Kristina Lindqvists recension i DN ger en bra bild av boken.
För dig som inte har lust att titta på filmen med Siri Hustvedt kan jag tala om att hon bl a berättar att några tyska konstnärer har gjort en utställning med sina tolkningar av de fiktiva konstverk hon beskriver i romanerna. Siri Hustvedt kunde inte känna igen sina egna beskrivningar i de faktiska konstverk som de tyska konstnärerna skapade. Det tycker jag är ntressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar