onsdag 23 oktober 2013

Jag väljer träden!

Foto: dottern
Häromdagen var jag med familjen på Louisiana. Just nu pågår en stor utställning om Arktis där. Om den har jag inte så mycket att skriva, mer än att jag undrar varför den är där. Jag kan förstå varför Louisiana gör en utställning om Arktis. Is, kyla, hjältar, isbjörnar, död. Men utställningen hade lika gärna kunnat vara placerad på ett naturhistoriskt eller etnografiskt museum. Jag saknar det konstnärliga uttrycket och tilltalet, samtalet med mig som besökare. Nu är det mest projicerade målningar, fakta och massor av text. Och väldigt tråkigt.
 
Då stannar jag hellre under Ai Weiweis magiska kamferträd, som sedan något år är en del av Louisianas samling. Här bildar gammal drivved nya träd att kontemplera under. Konstruktion eller natur? Dekonstruktion eller återuppbyggnad? Symboliserar de något systemkritiskt eller är de bara vackra? Här finns både det konstnärliga uttrycket och tilltalet.

4 kommentarer:

  1. Det är något mytiskt över de där träden. Som om de besatt en kunskap som är dold för oss. Tunga, tyngda av erfarenhet står de så stilla, så stilla, så stilla i en flyktig tid. Kanske är det politisk konst, i alla fall är det existentiellt!

    SvaraRadera
  2. Vad de än är så inbjuder träden i alla fall till samtal.

    SvaraRadera
  3. Tänker på Tolkien och träden som började röra sig..

    SvaraRadera
  4. Ja, de är mycket sagoaktiga, träden. Det var nästan magiskt att gå under dem.

    SvaraRadera