söndag 1 september 2013

Konstrunda i København

Fredagens københavnsbesök gav två vitt skilda konstupplevelser - den fina utställningen Degas' metode på Glyptoteket (tyvärr sista dagen idag) och den retrospektiva utställningen med Roger Ballens fotografier i Nikolaj kirke. Dessutom fick jag möjlighet att umgås och samtala med dottern. Fint!

 
 Utställningen med Edgar Degas' (1834-1917) konst är både pedagogisk och snygg. Dottern och jag fascineras linjer, rörelser, bilder tecknade med kolstift och pastellkrita, målningar inspirerade av andra stora konstnärer och så förstås den fina statyn av en balettflicka som har sin hemvist på Glyptoteket och som jag beundrade vid mitt förra besök. Denna gång var hon placerad mitt i ett bronsmålat rum, utan glasbur men med en rund träsoffa omkring sig som hindrade besökarna att komma allt för nära.
 
 Utställningen med Roger Ballens fotografier är förstås något helt annat. Men som konstupplevelse är hans tablåer ändå en värdig motvikt till Degas tavlor. Bilderna är kraftfulla knytnävsslag i solar plexus. Jag förstår inte allt, även om jag förstår att de är symboltyngda. Jag tycker inte om allt, det är för obegripligt och stundtals alltför otäckt. Men jag berörs och omskakas, så jag tror inte jag är riktigt den samma när jag lämnar den gamla kyrkobyggnaden med anor från 1200-talet och beger mig ut i det ljumma duggregnet. Mer om Roger Ballens fotorgrafier finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar