måndag 19 augusti 2013

Sommarläsning

Veckans tematrio är ganska enkel men samtidigt väldigt rolig. Jag tror det kommer bli en stor variation bland inläggen hos dem som väljer att berätta om tre bra sommarläsningsböcker. Här kommer mina:

1. Där jag kommer från - Kriget mot förorten av Per Wirtén handlar om förorten och "gammelstaden". Den är välskriven och intressant och det är roligt att följa författarens vandring i Stockholms södra förorter, som är både hans uppväxtmiljö och platsen där han bor som vuxen. Men det är också en bok som utmanar mina föreställningar om vad förorten är för något och att innerstaden skulle vara så mycket "finare". Den öppnar mina ögon för allt det som finns runtomkring mig i staden där jag bor. Plötsligt ser jag tomrum och skräpmark med helt nya ögon. Hela staden behövs och existerar tillsammans.

2. Alltings början av Karolina Ramqvist griper tag i mig, inte för att den är så rolig att läsa utan snarare för att den är så skickligt skriven. Saga, som är typ 18-19 år under 1990-talet, skildras inifrån medan jag som läsare lite medlidsamt skakar på huvudet, ser henne utifrån och tänker "lilla gumman". Samtidigt blir samhället och dess maktstrukturer, inte minst de patriarkala, svidande tydliga. Som sagt, mycket skickligt. Och vore jag litteraturvetare med all tid i världen skulle jag vilja göra en jämförande analys av Ramqvists Alltings början och Knausgårds Min kamp, 1.

3. Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk är också otroligt välskriven och intressant läsning. Kanske inte så förvånande och nytt, men en viktig påminnelse om vad som är viktigt här i livet. Och en bok som jag vill att både sonen och dottern ska läsa. Jag har inte sett tv-programmet Min sanning med Nina Björk, men jag ska passa på att göra det medan det finns kvar på svtplay.

11 kommentarer:

  1. Bara okända, men de två sista låter lite lockande . Håller med om temat, det blir en vild och härlig blandning :)

    SvaraRadera
  2. Inget som jag känner till. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Har inte hört talas om böckerna. Men de låter intressanta:).

    SvaraRadera
  4. Oj ingenting som jag har hört talas om men måste spana in dem lite :) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Wirténs bok står och väntar på mig i bokhyllan. Ska bli spännande att läsa den.

    SvaraRadera
  6. Känns som ett socialrealistiskt tema i tematrion här! :)

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna, men tycker att alla tre verkar bra! Ska lägga till på läslistan :-)

    SvaraRadera
  8. Jag vill läsa "Alltings början", har varit blandad kritik från bokbloggarna så tror jag vill testa på den själv :) de andra två har jag inte hört talas om alls..

    SvaraRadera
  9. Känner inte till någon av de böckerna, kul med nya tips!

    SvaraRadera
  10. Så roligt med alla kommentarer. Tack för dem alla.
    Och god höstläsning önskar jag.

    SvaraRadera
  11. Alltings b,rean - jag blev så trött på henne. Tyckte också att det var lätt otrovärdigt en del, som om jag inte fick veta det jag behövde för att kunna följa utvecklingen. Nina Björk - har nog inte utrymmet mentalt just nu, men vill läsa!

    SvaraRadera