måndag 12 augusti 2013

Tematrio - yrkestitel

För att klara denna veckans tematrio är jag tvungen att gå till källorna, dvs min lilla svarta bok där jag skriver upp alla böcker jag har läst. Där får jag snabbt hjälp och hittar mina böcker som innehåller ett yrke i titeln.

1. Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates hade jag med tidigare i somras när tematrion var USA. Det är en fascinerande och otäck berättelse, men mycket läsvärd. Och den passar bra in i denna veckas trio.

2. Drottningens chirurg och Kungens komediant av Agneta Pleijel. Dessa båda är de två första delarna av en trilogi som utspelar sig i Stockholm under 1700- och 1800-talen. Den avslutande delen heter Syster och bror och är också läsvärd, även om den inte innehåller något yrke i titeln. Alla tre romanerna utgår från personer i författarens släkt, men själva berättelserna är fiktiva. De är intressanta, inte bara för den historiska skildringen utan också för att de tar upp olika teman som den medicinska vetenskapens historia, teater- och operakonstens utveckling och drivkraften bakom Manillaskolans tillkomst.

3. Livläkarens besök av P O Enqvist var den enda roman jag kunde komma på spontant. Men så är det också en av de bästa böcker jag har läst. En ganska absurd blandning blir detalltså, med en dödgrävare, två kungliga läkare och en komediant.

12 kommentarer:

  1. Anonym8/12/2013

    Jag har inte läst någon men Oates står i bokhyllan och väntar.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Livläkarens besök har jag hört mycket gott om. Den ska jag läsa. Pleijels böcker är bra, samma sak med Oates.

    SvaraRadera
  3. Jag letade och letade, dels i mina anteckningar och dels i bokhyllan, men varken nekromantiker, tjuv eller tronföljare är väl yrken? Skulle de vara det så blev det så här:
    "Nekromantikerns ensamhet" sjätte delen i det ryska fantasyeposet "Svärdens väktare". Lite väl filosofiskt och märkligt, men välskrivet och delvis mycket spännande.
    "Tjuven" av Göran Tunström, men jag minns inte så mycket mer än att det nog handlade om böcker.
    "Titus tronföljaren" första delen i Mervyn Peakes fantastiska serie om Slottet Gormenghast. Mycket märkligt, svårläst men olikt allt annat.

    SvaraRadera
  4. En dödssiare, en tjuv och en tronföljare. Jag tycker det är ok, även om det är lite udda yrkestitlar.

    SvaraRadera
  5. Tyckte Livläkarens besök var bra, men har lite svårt för Oates, hon har fått ett par försök, men ...

    SvaraRadera
  6. Den enda jag känner igen här är Dödgrävarens dotter. Den ligger i högen med böcker som skall läsas väldigt snart.

    SvaraRadera
  7. Död grävarens dotter låter som något för mig :)

    SvaraRadera
  8. Dödgrävarens dotter står i bokhyllan och väntar på sin tur. Pleijels tre böcker är jag mycket förtjust i, precis som Livläkarens besök, som jag också hade med i min trio:

    http://ugglanoboken.blogspot.se/2013/08/tematrio-yrken.html

    Tack för fina tips!

    SvaraRadera
  9. Låter intressanta!

    SvaraRadera
  10. Så roligt med era kommentarer. Tack alla!

    SvaraRadera
  11. Intressanta tips, tack!:)

    SvaraRadera
  12. Dödgrävarens dotter verkar vara populär den här veckan.

    SvaraRadera