söndag 11 augusti 2013

Tematrio - resor

Lite sent, men här kommer min trio på temat "berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer äventyrlig art", som Lyran uppmanade till i början på veckan.

1. Mästarens dröm av Carola Hansson. Den långa och farofyllda resan från Uppsala till Kina är ingenting emot de äventyr som väntar systrarna Agnes och Adina när de väl kommer fram till missionsstation i staden Changsha i Hunanprovinsen. Oj, vilket annorlunda liv som väntar dem där. Och så spännande att som läsare få följa deras olika förhållningssätt och livet i Kina under 1900-talets början. Kanske är detta en bortglömd klassiker?

2. Vindspejare av Agneta Pleijel utspelar sig delvis på Java, dit målaren Abel beger sig på 1800-talet. Bokens fem generationer ger ett långt och fascinerande tidsperspektiv. Eftersom jag läste boken när den kom ut 1987 minns jag den inte så väl idag, men jag minns att jag tyckte mycket om den och det är den första roman som dyker upp när jag tänker på äventyrliga resor.

3. Jerusalem I och II av Selma Lagerlöf. Även byborna från Nås gav sig ut på en äventyrlig resa. (Det var nog mer äventyrligt att resa förr i tiden och medan jag skriver detta kommer jag att tänka på flera bra böcker som innehåller äventryliga resor, men jag stannar trots allt vid dessa.) Kanske har du sett filmen Jerusalem som kom på 1996? I så fall kan jag bara säga att böckerna är bättre! Mästerverk av Selmas penna! Så fint skildrar hon både människorna, deras liv och tro, resans vedermödor och anpassningen (eller svårigheten att anpassa sig) till det nya landet. Jag skulle gärna läsa om dem.
 
Ps. Alla dessa romaner finns som e-böcker och går bra att låna via ditt bibliotek, bara ett "klick" från en läsplatta.

3 kommentarer:

  1. I princip alla böcker inom kategorin Fantasy innehåller resor, det är en del av själva grundstrukturen:

    Stephen Donaldsons serie om Thomas Covenant, the Unbeliever, där den spetälske Thomas reser genom världar och tider. Djupt filosofiskt, spännande och teologiskt intressant.
    Guy Gavriel Kay har skrivit en sorts fantasy i bysantinsk miljö, Sailing to Satanteum och Lord of Emperors. Om en bildkonsnärs resa från ingenstans till total upphöjdhet. Välskrivet, spännande.

    Och förstås On the Road, Jack Kerouacs berättelse om resor kors och tvärs över den amerikanska kontinenten, boken som ligger till grund för varje Road-movie. Flödande, fängslande.

    SvaraRadera
  2. Pleijels Vindspejare låter som en bok för mig.

    SvaraRadera
  3. Berätta gärna vad du tycker om den, om du läser den.
    För mig är det kanske dags att läsa om.

    SvaraRadera