söndag 7 juli 2013

Tematrio - USA

 
Veckans tematrio är inte lätt som en kan tro, men nu har jag i alla fall valt tre romaner som speglar olika delar och olika tider av USA:s 1900-talshistoria.

Snön faller på cederträden av David Guterson läste jag på 1990-talet och jag kommer ihåg att jag förvånades över hur många japaner som fanns i USA efter andra världskriget och hur illa sedda de var. Jag minns också en spännande och vacker roman. Men filmen har jag inte sett. Kanske är det dags nu?

Siri Hustvedt skriver mycket bra romaner och Vad jag älskade är den bästa. Den var en stor läsupplevelse för mig för ungefär tio år sedan och därefter har jag läst alla hennes böcker. Jag tycker mycket om hur hon bygger upp en hel värld där huvudpersoner kan figurera som bipersoner i en annan bok. Jag gillar också hennes detaljerade beskrivningarna av konstverk och konstutställningar som aldrig har funnits i verkligheten.

Jag har inte läst så många av Joyce Carol Oates romaner, inte med tanke på hur många hon har skrivit, men några har av dem som jag har hunnit med är Svart flicka, vit flicka och Dödgrävarens dotter. Eftersom det kan vara svårt att pricka rätt i ett omfångsrikt författarskap och eftersom båda dessa romaner berättar om USA:s historia så vill jag gärna ha med dem i min trio.

8 kommentarer:

  1. Jack Kerouac förstås! "On the Road" går inte att ta sig förbi. Amerkansk efterkrigstid, häpnadsväckande originellt skriven.
    Richard Brautigan läste jag med glädje för länge sedan. "Trout Fishing in America" får det bli av honom. Sextiotal.
    Stephen Donaldsons fantasyepos om Thomas Covenant The Unbeliever är lysande existentiell litteratur. "Lord Fouls Bane" är den första i serien.

    SvaraRadera
  2. Intressant trio. Har bara läst novellen Nattsidan av Oates, men jag är otroligt sugen på att läsa mer.

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar, Lena.

    SvaraRadera
  4. Jag fastnade aldrig för Hustvedt, möjligen "Sommaren utan män", men jag blev så besviken på slutet så... nej, hon får vara för min del.

    SvaraRadera
  5. Sanna, tur att det finns många författare att välja mellan så behöver du inte läsa dem du inte gillar. Jag kan förstå varför Hustvedt går bort, men jag gillar henne skarpt, som du förstår.

    SvaraRadera
  6. Jag har bara läst Mother, missing av Oates - vilket irriterar mig för jag vill verkligen läsa mer av henne!

    SvaraRadera
  7. Den enda av dina författare av dina som jag läst är Oates, men jag har jättesvårt för henne.

    SvaraRadera
  8. Har bara läst Joyce Carol Oates av de författare du har med, och just Dödgrävarens dotter passade inte mig alls. Däremot läste jag nyss Våld, och den var verkligen bra!

    SvaraRadera