måndag 3 juni 2013

Berätta om tre svenska favoritförfattare!

Bokbloggaren Lyran utmanar med tematrio, denna vecka tre svenska favoritförfattare.
Här är min trio:

1. Kristina Sandberg (1971 - ) som bl a skrivit böckerna Att föda ett barn och Sörja för de sina om Maj och hennes liv under 1940- och 50-talen. Psykologiskt trovärdig, inre monolog och massor av tidstypiska detaljer. Om en svunnen tid som kanske inte är så svunnen. Otroligt välskrivna men också ganska sorgliga böcker.

2. Birgitta Trotzig (1929 - 2011). Under 1980-talet läste jag och fascinerades av Birgitta Trotzigs böcker. De står i bokhyllan och väntar på att omläsning. Jag tror de kommer fascinera mig lika mycket nu, men på ett annat sätt. Mest längtar jag efter att få återläsa Dykungens dotter, som jag har starka minnen av.

3. Emelie Flygare-Carlén (1807 - 1892). När jag läste Rosen på Tistelön för ett par år sedan förvånades jag över hur "modern" denna gamla roman är, både till innehåll och form. Spännande om mänskliga relationer och vad som är drivkraften i våra liv. En verklig klassiker! Nu är det snart dags att läsa Ett köpmanshus i skärgården av samma författare.

13 kommentarer:

  1. Dessa tre var helt nya för mig :)

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dessa författare. Får ta och kolla upp dem lite närmare.

    SvaraRadera
  3. Känner igen namnen, men har inte läst något av någon av dem.

    SvaraRadera
  4. Nya författare för mig- och spännande låter de också.

    SvaraRadera
  5. Har läst Emelie Flygare-Carlén men är lite osäker på om jag läst något av Birgitta Trotzig :)

    SvaraRadera
  6. Hej alla,
    Kul att ni hittat hit. Jag ska läsa vilka svenska favoritförfattare ni har vid tillfälle. Kanske delar vi några favoriter.

    SvaraRadera
  7. Erik Beckman får vara med. Svårläst, men ystert rolig. Diskbänksabsurdisten Pekka Lundmark är en annan favorit. Sedan gillar jag väldigt mycket Bo Beskow och hans bibelparafraser, men väljer nog Birgitta Trotzig.

    SvaraRadera
  8. Jonas , jag får försöka med Erik Beckman och Pekka Lundmark någon gång.

    Och Sanna, som skrev en så trevlig kommentar men som jag av misstag raderade ( suck!) - Det händer att jag också läser dyk-ungen istället för dy-kungen, fast jag borde veta bättre. Dyk-ungen ger roliga associationer. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  9. Josefin6/04/2013

    Birgitta Trotzig är ett av lästipsen jag fått i sommar! Lånar gärna med mig något från bokhyllan!

    SvaraRadera
  10. Ok. Tror vi har Dykungens dotter och någon mer. Och en avhandling om henne. Annars finns nog de flesta på biblioteken.

    SvaraRadera
  11. Hade bara hört talas om Trotzig av de du nämner, spännande!

    SvaraRadera
  12. många av de äldre kvinnliga författarna är förvånansvärt moderna. läser just med stor behållning om Fröknarna von Pahlen.
    kanske skulle jag göra ett nytt försök med Birgitta Trotzig. jag tror att det var En berättelse från kusten som jag försökte läsa en gång för länge sedan. jag fick sluta. den påverkade mig så starkt.

    SvaraRadera
  13. Mrs Calloway, försök igen med Birgitta Trotzig!
    Fröknarna von Pahlen läste jag med stor behållning.

    SvaraRadera