torsdag 2 maj 2013

Elda under din vrede #099

När jag sitter med bilden från valborgsmässoelden i tisdags kväll framför mig och funderar på vad jag ska skriva dyker Ingrid Sjöstrands dikt upp. Jag har en gång hört författaren själv läsa den. Jag tror det var på hösten 1982, när jag gick på en skrivarkurs. Då var vi några kvinnor som åkte iväg någonstans, kanske till Linköping men här sviker minnet mig, och lyssnade på kvinnliga författare som läste ur sina verk, bl a Ingrid Sjöstrand. Hon har också skrivit barnböcker om Kalle Vrångelbäck och Loppa och Liten är fin, som handlar om miljöförstöring. För oss som var engagerade i Folkkampanjen mot kärnkraft i samband med folkomröstningen om kärnkraft 1980 var hon en viktig poet. Dikten Elda under din vrede minns jag som tonsatt.

Elda under din vrede med maktens nyheter. Dämpa inte din smärta över livet som stjäls ifrån oss. Trösta inte din sorg över världen som våldtas inför våra ögon. Elda under din vrede.

2 kommentarer:

  1. Bra dikt att bli påmind om!

    SvaraRadera
  2. Ja, den behöver vi påminna oss om då och då.

    SvaraRadera