onsdag 3 april 2013

Parkvandring #071

Malmö stad är bra på stadsvandringar. I november var jag på ljusvandring och påskas, i samband med konstrundan i Skåne, konstvandring i Pildammsparken. Och visst fick vi under en timme se många skulpturer och veta vem konstnärerna bakom dem är. Men jag skulle nog snarare beskriva det som en parkvandring än en konstvandring. Inget fel i det. Parkvandringen väckte min nyfikenhet och nu vill jag veta ännu mer om Pildammsparken och Baltiska utställningen som ägde rum där 1914. Sökandet ledde mig bl a till den här fantastiska filmen om just Baltiska utställningn.

Men den största poängen med att vandra runt i parken med guide är att det finns många platser att återkomma till, bl a vattentrappan (sök på 'vattentrappa' på konstkompassen.se) med små slussportar som främst iordningställts för att locka barn till platsen och Galateas hage. Den lilla fina broschyren i cd-fodralformat som tryckts upp speciellt till konstrundan kommer jag att spara för att läsa på om skulpturerna i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar