onsdag 6 mars 2013

Var kommer barnen in? #043

Den senaste tiden har jag funderat över vår tids syn på barn. Det som väckte mitt intresse var faktiskt kungahusets bildserie från Estelles 1-årsdag, där också några bilder från Victorias 1-årsdag finns publicerade. Bilderna på Estelle är tagna av en fotograf, väldigt arrangerade och barnet och föräldrarna är tydigt stajlade. Inte ett hårstå på fel plats. Bilderna på Victoria är från familjens privata fotoalbum, inte alls arrangerade och ingen stajlist har varit i närheten av den familjen. Kolla t ex frisyrerna. Det intressanta är att att båda dessa bildserier är noga utvalda av kungahuset och de är offentliga tidsdokument. Titta en stund på bilderna och fundera över vad de säger om synen på barn på 2010-talet och synen på barn på 1970-talet. Visst är väl Estelle en liten prinsessa, och en söt accessoarer eller statusmarkör för sina föräldrar. OBS! Jag menar inte att Victoria och Daniel ser sin dotter som en söt accessoar, eller att föräldrar idag ser på sina barn på det sättet. Jag är mer intresserad av Bilden av Barnet så som den ser ut idag. Titta sedan på bilderna av Victoria som ett-åring. Vem av dessa båda små flickor ser ut och beter sig som en kan förvänta sig av ett barn?

Anledningen till att mina tankar kring detta väcks med förnyad kraft är den senaste dagens diskussion om att ett café i Stockholm ville förbjuda (sic!) barn som besökare. Jag har inte följt den debatten, men läste ett utmärkt blogginlägg av Sofia Mirjamsdotter som relaterade till ämnet, Barn är också människor.

Ps. Var kommer barnen in? är en sång av Hansson De Wolfe United från 1981. Lyssna här!

1 kommentar:

  1. Det är oerhört spännande att läsa tidsandan i bilden kungafamiljen ger av sig själv. Jag tänker på dem som "stående över" tidsandan, och därmed ointressanta som studieobjekt. Men så är det ju inte!

    SvaraRadera