tisdag 5 mars 2013

Snart ett minne blott? #042


 
Hur länge denna gamla fabriksmiljö kommer att finnas kvar vet jag inte. Stora delar av den är redan riven och tomten håller på att saneras. Planer på att bygga bostäder finns. När jag fotade dessa bilder stod jag vid gamla färjeterminalen i Limhamn. Härifrån gick båtarna över Sundet till Dragör. Det slutade de göra på hösten 1999, berättar ett initierat par som bor några hundra meter härifrån. Det var drygt ett halvår innan Öresundsbron invigdes i juli 2000.På 1980-talet åkte jag och maken buss 999 från Lund till Köpenhamn, via Limhamn. Det minns jag att vi gjorde. Men dessa gigantiska betongsilos minns jag inte alls, trots att bussen måste ha passerat på vägen utanför. Minnet är selektivt. Och för att inte glömma det så upprepar jag min länk från föregående inlägg - Tillträde förbjudet om Limhamns cementfabrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar