torsdag 24 januari 2013

Vad jag läst - #blogg100 #002

Tyvärr har det inte blivit så mycket kultur den senaste tiden. Men snart åker jag till GIFF, Göteborgs internationella filmfestval, och då kommer jag att se många filmer på få dagar. Men ingen teater, inga utställningar, ingen dans och väldigt lite musik. Jag saknar dem, de kulturella upplevelserna. Men några böcker har jag i alla fall läst den senaste tiden.

Sommaren utan män av Siri Hustvedt som jag skrev om här. Ovanligt underhållande.

Ön av Lotta Lundberg. Om modern kolonialism. Ingen fantastisk roman rent stilistiskt, men den väcker tankar och utspelar sig långt hemifrån, vilket i sig är spännande.

Torka aldrig tårar utan handskar. 1: Kärleken av Jonas Gardell. Läsvärd, även om du såg tv-serien och känner igen varenda replik och varenda scen. T o m den vita älgen finns med. Och igenkänningsfaktorn är hög, för oss som var unga på 1980-talet.

Sörja för de sina av Kristina Sandberg som jag läser just nu. En höjdare! Läs den. Och Att föda ett barn som kom för några år sedan och som också handlar om Maj. Berättandet är självständigt och annorlunda. Författaren förmår både skriva Majs inre dialog och samtidigt ge oss en tidsskildring (åren under andra världskriget) och de känslor och tankar de andra personerna i romanen bär på. Hon får också med sitt vuxna berättarjags önskan om att allt hade kunnat vara annorlunda. Så bra skrivet. Så insiktsfullt och inkännande. Men så är ju författaren också psykolog.

2 kommentarer:

  1. Ön, den har jag också läst. Nu har vi två böcker att prata om; den och Havsmannen. Sandbergs böcker har jag varit på g med, men sen har det inte blivit av. Finns som e-böcker, tror jag?? Ska bli kul att följa dina dagar. Jag kanske skulle bli lite mera aktiv på min blogg jag med...

    SvaraRadera
  2. Jag har lånat Sörja för de sina som e-bok. Det är smidigt när en pendlar.
    Spännande med litteratursamtal. Det blir som en minibokcirkel. Två väldigt olika böcker är det i alla fall.

    SvaraRadera