fredag 25 januari 2013

Snart lägger sig Vättern #003

Jönköping skulle inte vara Jönköping utan sitt läge vid den stora, djupa sjöns södra del. Jönköpingsborna är också präglade av sitt stora vatten. Många jag pratar med här har svårt att tänka sig att bo någon annanstans. Jag har förstått att t o m andra stora sjöar i Sverige som Siljan och Mälaren kan kännas små och instängda i jämförelse med den väldiga mängd vatten som finns i Vättern.

Igår på fikarasten pratade vi om Vättern som snart "lägger sig", dvs fryser. Det är bara riktigt kalla vintrar som det sker. Och när det sker är det alltid sent på vintern och isen kan ligga kvar ända till Valborg och följdaktligen blir vårarna isande kalla i Jönköping. Det kan ju vara lite tråkigt, tänker jag, men jag hör på mina arbetskamrater som bor här att det också finns en beundran och stolthet i rösten när de berättar om detta. Vättern är som ett väsen och det är minsann inte alla förunnat att bo vid det långsträckta och kalla vatten som fått ett namn som betyder just vatten.

Nu finns jag med på #blogg100-listan. Så roligt! Och vilken imponerande lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar