måndag 3 december 2012

Helene Schjerfbeck i mitt liv

Hösten 1987 såg jag en utställning på Waldemarsudde med den finlandssvenska konstnären Helene Schjerfbecks målningar. Igår var jag återigen på samma plats för att se den nya stora utställningen. Jag minns inte så mycket av utställningen 1987, men jag har kvar den boken som trycktes då och flera av målningarna har följt mig sedan dess, bl a hennes sena självporträtt. Helene Schjerfbecks (1862-1946) konst är enkel och lätt att ta till sig, även för en som inte är konstintresserad. Det är också lätt att förstå att hon blivit en av de stora nordiska konstnärerna. Att se hennes tavlor är att följa konstens utveckling från 1880-talets naturalism via modernismens genombrott på tidigt 1900-tal och till en åldrande kvinnas alldeles egen målarkonst. Vackert, stillsamt och levande.

2 kommentarer:

  1. Det var du som en gång för längesen introducerade henne för mig! Jag hade gärna sett den här utställningen också. Såg några porträtt på Louisiana dock, för några veckor sen. Du, en sak, jag kan inte kommentera via Ipad på din blogg. Kan du? Vad gör jag för fel? Störigt att det inte går!

    SvaraRadera
  2. Jag kan kommentera på bloggen via paddan, men jag är alltid inloggad på mitt google-konto när jag gör det. Kan det vara det? Ska kolla med J hur han gör.

    SvaraRadera