söndag 16 december 2012

Ett spännande tak


Vädret idag var inte det bästa, så det blir inga bilder på utsikten, men platsen känns ändå spännande och jag kommer säkert att återvända till takparken på det stora köppalatset Emporia i Hyllie (läs mer om den här och här). Jag är inte speciellt intresserad av den shopping som detta tempel erbjuder, men det jag ser av takparken väcker onekligen mitt intresse. När maken och jag kommer upp och ut på taket möts vi av ett stort och oöverblickbart, kuperat landskap. Här finns - när årstiden och vädret är det rätta - en sinnenas trädgård, ett vilt område, solterasser, sedumkullar, stigar, "utsiktsberg" och möjligheter för allehanda insekter och fåglar att leva och bo. Förutom att det är grönt och vackert är all växtlighet på taket även bra för miljön. Det bullerdämpar, renar luften och tar hand om regn- och smältvatten. Jag ser fram emot att få återvända hit framåt våren. Bilden här ovanför är en stiliserad karta över takparken, där "höjdkurvorna" är markerade.

2 kommentarer:

  1. Hade jag ingen aning om! Du får visa mig vid tillfälle!

    SvaraRadera
  2. Ja visst! Till våren.

    SvaraRadera