fredag 16 november 2012

Världsmästardans

Igår hade jag turen att bli uppmanad att gå till Biografen Spegeln kl 20:00 för att se när Nederlands Dans Theater uppförde fyra dansstycken på sin hemmascen i Haag. Det var en mäktig upplevelse att sitta i den tyvärr ganska tomma biosalongen och följa dessa mästardansare på nära nåll. Liveföreställningar från bl a Metropolitanoperan i New York och National Theater i London är fantastiska och kan bara rekommenderas. Och just modern dans lämpar sig synnelrigen väl för film. Det kan vara svårt att sitta långt ifrån dansarna och uppleva att en kanske inte riktigt förstår vad som pågår på scenen. Med filmkameran till hjälp blir dansen enklare att ta till sig. Bildval och närbilder hjälper mig som åskådare att förstå vad som händer på scenen. Dessutom framträder minspel och musklernas rörelser mycket tydligt. Det är fantastiskt att se vad den mänskliga kroppen är förmögen till och med vilken lätthet de till synes omöjliga rörelserna kan utföras. En ny chans att uppleva detta är 20/12 då tre andra föreställningar från NDT visas. Missa inte världsmästardans på en biograf nära dig, via Folkets hus och parker.

2 kommentarer:

  1. Modern dans har jag alltid tyckt om i teorin, men haft svårt att begripa då jag ser den. Kanske kan det hjälpa att se dansarna genom någon annans förståelse (filmarens).

    SvaraRadera
  2. Jag tror absolut det blir lättare. Det fungerar på samma sätt som med operaföreställningarna. Filmteamet hjälper en att skapa förståelse.

    SvaraRadera