torsdag 10 maj 2012

Vårsådd


Förra veckan tillbringade jag två dagar med att sätta potatis och så diverse frön. På den ena platsen var jorden tung och lerig, och på den andra (den som syns på bilden) lätt och sandig. Nu hoppas jag på lagom mycket sol och regn, så potatisarna och de små fröna gror och det blir en fin skörd till sommaren. Det är alltid lika roligt att öppna fröpåsarna och se hur olika fröna är. De fjäderlätta sallatsfröna som nästan blåser bort innan jag hinner täcka över jorden och de små bruna senapskornen som ska bli ruccola. De bågformade ringblomsfröna och de raka, mörka som ska bli rosenskära. Och så de knöliga rödbetsfröna och blåklintens frön som ser ut som rakborstar i miniatyr.

Den här bilden har jag lånat från Runåbergs fröer. Ett bra ställe att köpa fröer från.

2 kommentarer:

  1. Åh, Runåbergs fröer. Det finns väl knappast någon snyggare och mer exotisk katalog än den...

    SvaraRadera
  2. Jag är inte säker på att den är lika bra på nätet som den tryckta vi fick hem i brevlådan under några år på 1990-talet. Sidoran fulla av text och de vackert tecknade bilderna. Allt i svart och vitt.

    SvaraRadera