söndag 15 april 2012

Blåsippslängtan


Så här års har jag en stark längtan efter att få se blåsippor. Inte bara se, förresten, utan också försiktigt känna på de ludna små stjälkarna och blomknopparna. De är fantastiskt lena och mjuka, kan jag berätta, om du inte själv har känt det. Tyvärr lyste de rara små blommorna med sin frånvaro under dagens promenad som gick längs hasselsnåren vid Trekanten och vitsippsbackarna vid Vinterviken. Inte heller mellan industri-inhängnaderna i Ekensberg fanns det några blåsippor, konstigt nog. Där låg nämligen de bruna fjolårs-eklöven och bara väntade på att de små blå skulle sticka upp sina knoppar. Men icke. Jag får nöja mig med en bild från en annan vår. Och jag tar gärna emot tips. Var finns det blåsippor på Södermalm eller staxt söder om Söder? Eller i jönköpingstrakten?

(Ser att jag haft med den här bilden på ett tidigare blogginlägg. Ja, ja. Min längtan är lika stor varje år.)

2 kommentarer:

  1. Har inte heller lyckats se några i år. Kanske redan försent i Skåne? Får göra ett försök i helgen i Göteborg. Hör våren till - förstår precis hur du menar! När barnen var små var jag mera ute i skog och mark. Nu sitter jag hukad framför datorn mest, inomhus.

    SvaraRadera
  2. Såg några få blåsippor idag. De var på väg att blomma över. Men det var blåsippor och jag fick klappa lite på dem. Också en sorts lycka.

    SvaraRadera