söndag 8 april 2012

"Bakom fasaden"


I SvD Magasinet igår fanns ett fint reportage under rubriken Bakom fasaden. Det handlar om Svenska läkaresällskapets hus på Klara Östra kyrkogata, precis vi Klara kyrka. Ladda ner Magasinet här, vecka 14 och reportaget är på s 18-19.)

Jag har under de senaste åren haft turen att vid flera tillfällen vara med på seminarier och föreläsningar i Svenska läkarsällskapets hus. Från gatan är byggnaden ganska oansenlig med sin tegelfasad, men invändigt öppnar sig en jugendpärla i flera våningar. Det drygt hundra år gamla huset är förvånansvärt välbevarat interiört och arkitekten Carl Westman (1866-1936) utformade noga varje detalj. Efter att ha läst Eva Bäckstedts reportage och tittat på Karin Grips bilder önskar jag att jag finge komma in i huset igen och med nya ögon försöka hitta några av arkitektens alla underfundiga detaljer. Om du har chansen att göra ett besök här, för en fest eller konferens, ta den!

2 kommentarer:

  1. Anonym4/08/2012

    Också jag fastnade för reportaget om Läkaresällskapets hus. Frågan är bara: HUR kan man bereda sig tillträde till detta vackra hus utan "anmodan" sas? Kristina

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte. Men ring och fråga om det finns offentliga visningar. Annars är ju det ett bra tips till dem. Finns säkert många som skulle betala en peng för att få beskåda allt det sköna tillsammans med en sakkunng guide, från arkitekturhögskolan t ex.

    SvaraRadera