lördag 10 mars 2012

Gissa löven i Svedmyra

Svedmyra tunnelbanestation består den konstnärliga utsmyckningen av starkt uppförstorade löv från de i Stockholm vanligen förekommande lövträden. De är vackra att titta på och inbjuder dessutom till ökad kunskap. För helt lätt skulle det inte vara att peka ut alla trädens löv utan deras namn. Har ni t ex tänkt på hur lika lind, hassel och alm är, om man bara ser deras löv inte själva träden? Och för hur många av oss är det självklart hur t ex oxelns löv ser ut?

Nu när jag skriver detta inser jag att det till största delen är ett uttryck för min längtan efter vårens lövsprickning. Men redan nu kan den uppmärksamme se att lövträdens grenverk börjar skifta i färg. Och i väntan på att de ska börja grönska kan du och jag åka runt i Stockholms tunnelbana och beskåda konsten på stationerna med hjälp av den här förträffliga guiden. Och den här, där du kan söka direkt på din station eller bussterminal.

2 kommentarer:

  1. Just oxel är jag väldigt förtrogen med då vi hade oxlar runt vår trädgård i Borrby. Suck. Det var på den ljuva tiden!

    SvaraRadera
  2. Det var på den tiden jag lärde mig oxel också. Och när jag ser en oxel är det sällan något problem att känna igen den. Men jag kan fortfarande bli osäker på löven om det är ett blindtest.
    Men Eva, är inte den ljuva tiden just nu?

    SvaraRadera