fredag 18 november 2011

Första e-boken

, då har jag läst min första e-bok, Vägar i sorgen av Lars Björklund och Göran Gyllenswärd. En lånebok från Stockholms stadsbibliotek dessutom, som på ett litet kick laddades ner på min surf- och läsplatta. Det är en liten nätt bok på 78 sidor. Bra att börja med. Dessutom lätt att läsa men ändå innehållsrik och fint skriven, om möten med sorgen i livet.

Men för mig hänger ändå läsupplevelsen intimt samman med att det är första gången jag läser en hel bok digitalt. Inte på datorn utan på en läsplatta som är lätt och bekväm att hålla i knäet, precis som en bok.

Jag läser mycket på datorn - journaltexter, långa mejl, artiklar, blogginlägg... Men att läsa en hel bok på läsplatta, kan det verkligen fungera? Ja, det gör det. Riktigt bra dessutom. Det finns fördelar. Bra ljus och tydlig text gör att jag kan hålla boken på lite längre avstånd från ögonen än en vanlig bok och ändå se bra.

För någon vecka sedan träffade jag en kvinna vars man har drabbats av en demenssjukdom. Han hade fått en surfplatta av sin son i födelsedagspresent men det var mest hon, hustrun, som hade använde den. Att surfa på internet var för komplicerat för hennes make. Men så kom hon på att hon kunde låna e-böcker på biblioteket och laddade ner några biografier som hon visste skulle intressera honom. Och nu sitter han och läser. Hon tror att det är på samma sätt för honom som för mig, tydligheten och ljuset hjälper honom att hålla fokus.

1 kommentar:

  1. Är det därför den här tiden är svår, det saknas tydlighet (i årstiden) och det saknas ljus?

    SvaraRadera