fredag 7 oktober 2011

Gårdagens överraskning

Skövdes kulturhus, med konsthall, konstmuseum, bibliotek, teater mm, sägs vara det första "riktiga" kulturhus som byggdes i Sverige. Det invigdes 1964 och speglar tidsandan med tankar om ett kulturens vardagsrum som är till för alla medborgare under en tid då, enligt texten på kommunens hemsida, "kulturell demokrati och och delaktighet" var vägledande.

Huset, en stor mörk tegelbyggnad, känns slutet från utsidan, men man anar att mycket ryms där. Jag har sett det förut, när jag bytt från tåg till buss på Skövde station. Och igår när jag bytte jag tåg hade jag en liten stund över, precis så länge att jag hann gå tvärs över gatan och beundra kulturhusets arkitektur. Jag läser vidare om huset. Arkitekten Hans-Erland Heineman ville skapa ett mångfunktionellt kulturhus och han hade två bärande tankar, dels att bryta ner gränserna mellan de olika konstnärliga uttrycksformerna, dels att omskapa kulturlokalerna från uppvisningsrum till aktivitetsmiljö.


Jag var så fångad av själva byggnadens både yttre och inre miljö att jag helt missade Siri Derkerts betongrelief Senapsträdet och himlens fåglar. Så jag hoppas det snart blir dags för tågbyte i Skövde igen. Då ska jag beundra Siri Derkerts verk och titta en längre stund på konstmuseets fina utställning och kanske hinner jag även med Elisabet Ohlson Wallins utställning Jerusalem, som pågår till 26 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar