tisdag 12 juli 2011

Vinkandets konst, och regnbågen

Dagens bästa inträffar i ica-affären runt hörnan, dit jag går på lunchen för att köpa lite frukt. Framför mig i kassan sitter ett litet barn i sin vagn. När jag stoppar ner min frukt i påsen vinkar hen. (Jag använder det könsneutrala pronomenet eftersom jag inte vet om det är en liten pojke eller en liten flicka som vinkar till mig, och könet spelar heller ingen roll i det här sammanhanget). Jag vinkar i alla fall tillbaka till henom i vagnen. Och så vinkar vi åt varandra en lite stund. Att vinka är en klart underskattad sysselsättning, åtminstone hos oss som är äldre än ett år.

Med lätta steg går jag sedan tillbaka till arbetet. Och när jag vandrar hemåt, ganska många timmar senare, ser jag den mest fantastiska regnbåge som går från Kaknästornet över hela city och Södermalm. Det är dagens näst bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar