fredag 29 juli 2011

Någon guckusko lär jag inte få se under semestern

Den här semestern känner jag mig nöjd över mitt resande till olika landskap i Sverige. Sörmland, Östergötland, Småland och Uppland hittills, och nu på väg mot Västergötland för att sedan landa på gränsen mellan Halland och Skåne. Det är alltid roligt att komma till nya platser och målet med dagens resa är Kinnekulle. Där har jag aldrig vari tidigare. När jag letar information på internet möts jag av en bild av en guckusko. Denna fantastiska orkidé, som även kallas venustofflan och gökens sko, trivs tydligen väl på den kalkhaltiga marken vid Kinnekulle. Tyvärr har jag aldrig sett den blomma i naturen, och lär inte få göra det i år heller eftersom dess blomningstid är förbi. Men kanske kan jag få någon växtplats på Kinnekulle utpekad för mig, precis som jag igår fick veta guckuskons växtplats på Gräsö i Roslagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar