torsdag 30 juni 2011

"Intet mänskligt är mig främmande"

Terentius (195-159 f Kr) lär ha sagt så här: Jag är människa, intet mänskligt är mig främmande. Hur det var med den saken kan ju ingen veta säkert, men jag gillar citatet. Det är bra att tänka så ibland när man möter människor som har annorlunda erfarenheter. Idag lyssnade jag på P1 när jag lagade mat. Det brukar jag göra ganska ofta. Och ganska ofta är det någon som säger något tänkvärt. Idag är Kulturradion på spaning efter vad som är nytt. Louise Epstein och Anna Tullberg åker till Kårsta, en plats där de aldrig varit förut. Men innebär det att Kårsta är nytt? Lite längre fram i programmet talar Louise Epstein med Roy Andersson, som påstår att hans filmer är både gamla och nya. Men hur kan de vara både gamla och nya samtidigt, frågar Louise Epstein på sitt lite naiva sätt. Och Roy Andersson svarar med att citera Terentius.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar