söndag 15 maj 2011

Sinnesnärvaro

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder sinnesnärvaro förhållandet att ngn i en mer l. mindre kritisk situation bevarar fattningen, så att han (med klartänkthet o. rådighet) kan bemästra situationen. Alltså, att bemästra med sina sinnen.

Så här års vill jag ta på allting i naturen. Trädens nyutsprungna löv och alla små rara växter. Jag tycker om att känna almlövens mjukhet övergå till strävhet och de florstunna boklöven och lönnen, som har löv som liksom krullar ut sig från sina små skrynklor. Alldeles nyss har också skillnaden mellan vårtbjörkens (alltså vanlig björk) och glasbjörkens löv blivit tydlig för mig. Att känna på träden är ett sätt för mig att förstå att våren verkligen är här och att sommaren verkligen är på väg.

Söndagen den första maj, i gudstjänsten i Högalidskyrkan, var sinnena närvarande i form av kroppsdelarna på bilden ovan. Konstnärerna från ateljén Inuti2 hade på sitt vis gestaltat berättelsen om Tomas tvivlaren. Han som var tvungen att känna på Jesus sår för att tro att det verkligen var Jesus som hade återuppstått.

3 kommentarer:

  1. Anonym5/16/2011

    Både du och jag är inne på sinnen just nu verkar det som :). Skulle jag kunna få låna din bild till min blogg?

    SvaraRadera
  2. Visst får du det. Maken, som tagit bilden, känner sig hedrad. Den finns redan på Inutis hemsida, http://inuti.se
    Du får scrolla ner en bit på sidan, så är bilden där.

    SvaraRadera
  3. Anonym5/17/2011

    Okej :). Hälsa maken och tacka!

    SvaraRadera