måndag 23 maj 2011

Queen Anne's lace

Just nu läser jag boken Se blomman av amatörbotanisterna Kerstin Ekman och Gunnar Eriksson. För att vara amatörbotanister är de väldigt kunniga och Gunnar Eriksson är dessutom idé- och lärdomshistoriker. I boken läser jag bl a att vår vanliga hundloka (eller hundkäx) och dess släktingar som vildmorot och körvel, kallas för Drottning Annes spets i England. Visst är väl det ett fint namn på en vacker ört, vars blommar är som skyar av vit spets. Men nordisk till sinnet som jag är, tycker jag ändå att Gunnar Ekelöf har beskrivit hundlokornas blomning allra vackrast:

Havet av hundlokor, skummande grönvitt i sommarnattsdunklet

Strofen är hämtad från dikten ”Eufori” (ur diktsamlingen Färjesång som kom 1941).

3 kommentarer:

  1. Anonym5/25/2011

    Så roligt Marie! Har för längesedan läst någonstans att hundloka heter Queen Anne´s Laces i England - men har egentligen aldrig fått det bekräftat så undrat lite vagt sådär om det verkligen var rätt - och så har du hittat det också! Så kul!
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Hela boken "Se blomman" är full av anekdoter och historiskt vetande om blommor. Är det inte så, förresten, att man just i den engelskspråkiga delen av världen har många beskrivande namn på blommor? Tror att jag skrivit om Jack-go-to-bed, eller något sådant också, men jag minns varken namnet eller blomman just nu.

    SvaraRadera
  3. Ängshaverrot = Jack-go-to-bed-at-noon. Underbart namn! http://enovantadglanta.blogspot.com/2010/06/haverrot-brasma-och-getrams.html

    SvaraRadera