måndag 4 april 2011

Sven-Harrys konstmuseum

Två stenkast från min arbetsplats ligger Sven-Harrys konstmuseum. Förutom plats för utställningar, öppningsutställningen med Lars Kleens skulpturer pågår just nu, så finns det bostäder i huset. Och högst upp en indragen takvåning där en kopia av Sven-Harrys 1700-talsgård på Lidingö syns "som en liten pagod mot himlen" (orden är från hemsidan). Här kommer så småningom museets permanenta samling att finnas och även en takterrass med plats för skulpturer. Jag har fotat den spektakulära mässingsfasaden (hoppas att den kommer att åldras med värdighet) från Eastmanvägen. Tittar man på huset från vasaparkssidan så ser man tydligare den översta våningens herrgårdsliknande tak och den omgivande takterrassen, också täckta med samma mässing.

3 kommentarer:

  1. Anonym4/07/2011

    Takvåningen med den permanenta samlingen måste jag se när den blir klar.

    SvaraRadera
  2. Jag också. Ska vi gå dit tillsammans??

    SvaraRadera
  3. Anonym4/08/2011

    Det tycker jag, absolut.

    SvaraRadera