fredag 25 mars 2011

Non serviam

Jag tycker om många av Stockholms skulpturer. Den här har jag vetat om ett tag, men ännu inte tittat närmare på. Idag, på väg från arbetet i kylig marssol, var det dags. Flickan sitter på Malmskillnadsgatan 25 och läser Gunnar Ekelöfs dikt "Non serviam" som är inristad i bronsen:

Jag är en främling i detta land
men detta land är ingen främling i mig!
Jag är inte hemma i detta land
men detta land beter sig som hemma i mig!

Non serviam betyder ungefär "jag tjänar inte" eller "jag tänker inte underordna mig". Jag undrar om flickan tänker på sitt eget liv eller om hon ska ses som en representant för mänskligheten. Och en önskan om ett samhälle där alla människor är fria och ingen är den andres slav eller tjänare.

4 kommentarer:

  1. Tänkvärt! Och hemskt ironiskt i sken av Malmskillnadsgatans delvisa användningsområde. Men det är klart att man måste luta åt upprättelsetolkningen, annars kan man ju sluta bry sig om någonting i den vägen alls!

    SvaraRadera
  2. Det är en av min absoluta favoritdikter!
    Och visst är hon välplacerad just på Malmskillnadsgatan. Jag tror absolut på upprättelsetolkningen, men när jag skrev inlägget tänkte jag på den lilla flickan och på vad det innebär om just hon uttrycker Gunnar Ekelöfs ord. Det är därför det är en fin skulptur - för att både flickan och mänskligheten ryms där.

    SvaraRadera
  3. Och intressant att tänka på flera alternativa tolkningar!

    SvaraRadera
  4. Jag hade precis läst om "Härskartekniker mot barn" när jag skrev det här inlägget. http://larsh.wordpress.com/2011/03/25/harskartekniker-mot-barn/

    SvaraRadera