söndag 27 februari 2011

Badkultur


 Att bada är ett sätt att leva. Åtminstone förstod jag det så när jag besökte två av Budapests största bad i fredags och lördags - Széchnyibadet (bilderna ovan) och Gellértbadet (bilden nedan). Termalvatten, dvs det varmt mineralvatten från underjordiska källor, lär ha en hälsobringande effekt och har i långliga tider använts för bad. Hur det är med hälsoeffekten har jag ingen aning om, men själva bandet i sig upplevde jag som hälsobringande. Under mina besök guppade ungrare (och turister) i olika åldrar runt i det varma vattnet. De som rörde sig gjorde det i maklig takt och tiden i badet användes både till meditation, vila och samtal med vänner. Men inget stoj och plask. Små barn gled också stillsamt runt i vattnet på föräldrarnas armar. När vi utomhusbadade var det bara någon enstaka grad varmt i luften, så det 38-gradiga svaveldoftande vattnet ångade rejält och värmde skönt.

1 kommentar: