fredag 14 januari 2011

Säsongsbetonade blomster

I väntan på våren blommar det hemma hos mig. Det ser ut som riktiga julblommor, men amaryllisen fick maken i oktober. Länge stod den stora löken i en kruka med jord i fönstret. Inget hände. Veckorna gick och den omplanterades i en stor glasskål med sten. Inget hände. Veckorna gick och den fick en ny plats på en bokhylla i ett mörkt varmt hörn. Då, efter nästan två månader, började den skjuta knopp. Jag hade givit upp för länge sedan om det inte hade varit för min mycket mer tålmodige make. Och nu har den återfått sin plats i det kalla fönstret och blommar vackert mörkrött. Tulpanerna är en gåva från dottern, som fick bo här hela jullovet. Tack, kära J!

2 kommentarer:

  1. I går var ju tulpanens dag, men eftersom jag bestämt att endast röra mig medelst fötter och ben från hemmet den dagen, så blev det inga tullisar. Synd! Det kommer nya dagar dock, då jag ska frossa i tulpaner!

    SvaraRadera
  2. Tulpanens dag kan det vara många dagar framöver!

    SvaraRadera