torsdag 30 december 2010

Brunkebergsåsen

Brunkebergsåsen - för mig andas namnet Barna Hedenhös. I den första boken om syskonen Sten och Flisa beskrivs hur Stockholm grundades på en rullstensås som just kom att kallas Brunkebergsåsen. I dagens Stockholm tänker man inte så ofta på åsen och dess mångtusenåriga historia. Men uppe vid Johannes kyrka, som jag skrev om för ett par inlägg sedan, och vid Observatorielunden, är den gamla åsen tydlig. Mitt i staden finns spår av den senaste istiden. Det är lite roligt att tänka på. Och om man vill kan man gå genom Brunkebergstunneln, rakt igenom åsen. Jag läser om tunneln och blir förvånad över att den är från 1880-talet. Och så skrattar jag lite åt öknamnet den fick: "Lindmarks undergång". Se där, vad en liten stockholmsassociation kan leda till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar