tisdag 23 november 2010

Sveriges största massgrav

Trots att jag promenerat på Norra kyrkogården i Lund många gånger har jag aldrig sett den - Sveriges största massgrav. Mellan 1935 och 1965 begravdes femhundra människor där, utan ett enda namn på minnesstenen. Det de hade gemensamt var att de levde sitt liv på Vipeholmsanstalten. Massgraven vittnar om en annan tid, med en annan syn på människor med funktionshinder. Eller utvecklingsstörda. Eller sinnesslöa, som man sa då, på den tiden. Inskriptionen på stenen är  Hur stormig var inte resan. Hur skön är inte hamnen (osäkert om citatet är helt rätt, men innebörden är just denna). Dessa människor var inga som man räknade med när de levde. Och de räknades inte heller som döda.


När jag promenerade på Norra kyrkogården i Lund i slutet av oktober såg jag som sagt aldrig de "sinnesslöa idioternas" massgrav. Istället fick jag syn på den här Mariastatyn på en gravsten. Det är en ganska liten staty, ungefär en halvmeter hög. En liten staty på en för mig okänd människas grav. Men så fin. Nu får hon ge de femhundra okända ett ansikte.

3 kommentarer:

  1. Hejsan Vet du mer exakt hur man hittar till denna grav? Har varit och letat en gång utan framsteg-

    SvaraRadera
  2. Den finns ungefär på mitten av den del av kyrkogården som vätter mot Getingevägen. Jag har hittat den en gång. Du kan kontakta FUB i Lund. Jag har sett på deras hemsida att de brukar ha en minnescermoni vid graven en gång om året. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Anonym5/30/2016

    Tack för fint foto + Kolla http://www.medicinhistoriskasyd.se/SMHS_bilder/displayimage.php?album=25&pid=250#top_display_media:
    Gravplats på Norra Kyrkogården i Lund och minnessten för Vipeholmspatienter
    Foto juni 1998, Text på stenen "Minne över patienter : från Vipeholms sjukhus : som här fått sitt sista vilorum : 1935 - 1965 : Var resan stormig : Huru skön är hamnen".
    Publicerad på sidan 68 i Carlén-Nilsson C, Holmér U (1998) Röster från Vipeholm. pp. 1-127 Stiftelsen medicinhistoriska museerna i Lund och Helsingborg, Lund.

    SvaraRadera