tisdag 19 oktober 2010

Zetterlunden

I hörnet Roslagsgatan och Surbrunnsgatan finns Monica Zetterlunds park (Zetterlunden). När jag passerar i regnet idag är det för blött för att sitta på den stora välvda träsoffan, men Monicas röst ljuder ändå under parkbänken. As time goes by... Men tiden går... Och parken är inte stor, men stor nog för att både jag och en småbarnspappa med minstingen i sittvagn och storasyskonet bredvid i galonisar ska kunna få plats och lyssna på Monica en liten stund. Sedan går vi vidare i regnet. Och jag tänker att det är så nära Katharine Hepburns park i New York City som man kan komma. I Stockholm.

3 kommentarer:

  1. ljudinstallation! Fattar jag rätt?

    SvaraRadera
  2. Visst! Själva sången börjar när man sätter sig på bänken och fortsätter en lång stund efter det att man gått därifrån. Ett fin installation som verkligen hyllar Monica Zetterlund. Bättre än en skulptur. Parken är relativt nyinvigd. Jag tror hon bodde i något hus i närheten.
    /marie

    SvaraRadera
  3. Det stämmer så väl med parkerna; sångerskan och skådespelerskans parker på var sin sida Atlanten, men på något vis så lika. Varför vet jag inte, något i växtligheten, eller att de ligger lite vid sidan av och tar upp någon sorts wasted space, eller handlar det om hur ljuset faller där om kvällen...?

    SvaraRadera