söndag 12 september 2010

Wiks slott och folkhögskola

Det är tur att man ibland får vidga sina vyer och besöka något annat landskap än Sörmland eller Skåne och någon annan stad än Stockholm eller Köpenhamn. Jag hade tur igår, då tåget tog mig till Uppsala och bussen vidare till Wiks slott och folkhögskola. Uppsalaslätten är inte mitt favoritlandskap, men miljön runt Wiks slott med park och skog och mälarvatten tyckte jag mycket om. Wiks slott har anor sedan 1200-talet och lär vara Sveriges bäst bevarade medeltidsborg. Men slottets tinnar och torn är av betydligt senare datum. Precis invid slottet finns Wiks folkhögskola, med estetiska linjer. Folkhögskolemiljön är inspirerande med sitt bildningsideal. Här handlar det inte om att utbilda, utan snarare inbilda eller medbilda eller helt enkelt bilda. Men trots både historia och bildning är det ändå Wikparken som jag helst vill berätta om. Denna engelska park, anlagd för snart tvåhundra år sedan, är mer natur än park egentligen. Massor av hasselsnår, stora ekar och askar, ängar och äppellundar, hackspettar som hackar i döda träd, får och kor som betar i hagmark, lättgångna stigar som slingrar fram, Mälarens vatten som skymtar bakom lövverk. Fantastiskt fint! Far du förbi på väg 55 mellan Enköping och Uppsala är det bara att svänga av mot Wik. Det är värt en omväg.

(Här kan den som vill se filmen om Wiks slott.)

5 kommentarer:

  1. Ragnvi9/12/2010

    Håller med dig, det är jättevackert på Wik. Jag kände historiens vingslag när jag var där, och jag tycket mig höra hörde hästarnas hovar från hästskjutsarna på den slingrande vägen mot Wik. Och slottet är nästan som ett sagoslott med sina tinnar och torn. Det sägs att det spökar där...

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att jag kommer tillbaka. Skulle vilja vara där på vintern, gå på isen, se mörkret falla över slottet, kanske träffa spöket...

    SvaraRadera
  3. Jag får väl passa på att berätta att det är Skördefest/marknad på Wik nu kommande söndag, 20/9. Riktigt mysigt, jag var där förra året. Och när man tittat på vad bönderna har med sig och ätit den ekologiska grytan (eller grillad korv) kan man vandra i naturen och längs vattnet. Ett trevligt litet söndagsnöje som är väldigt populärt, av parkeringen förra året att döma.

    SvaraRadera
  4. Josefin9/13/2010

    Kul att du tyckte så mycket om Wik. Du är välkommen hit på vintern också! Och om någon svänger förbi skördefesten på söndag kommer jag att stå i folkhögskolans café och sälja bakverk och mackor, kom förbi vetja!

    /Josefin

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gärna återkomma redan på söndagens skördefest och köpa fika av dig. http://www.lul.se/templates/page____15234.aspx

    SvaraRadera