söndag 22 augusti 2010

Torta och parksallat

Jag har precis lärt mig att torta och parksallat tillhör samma släkte, och är lite stolt över att jag lärde mig det alldeles av mig själv. Men det är väl så med allting vi lär oss, att vi lär oss det själva. Hemkommen från Abisko tittade jag på mina bilder av den i fjällvärlden vanligt förekommande växten torta och tyckte att bladen påminner om parksallatens blad. Blommorna är också lika, men parksallatens är ljusare lila. Floran gav besked om att dessa växter, som hör till den stora familjen korgblommiga, har samma släktnamn - Cicerbita. De fleråriga örterna kan bli upp till två meter höga. Imponerande.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad du kan! Jag har ingen aning om vad parksallad är!! Får googla på det. Tittar på bilderna från vår resa och upplever den igen på så vis. Härligt..

    SvaraRadera
  2. Nu har jag länkat till den virtuella floran, så att du lätt kan se bilder och läsa mer.
    Det är verkligen roligt med alla bilder. Jag skulle gärna se några av dina.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag kan försöka lägga ut dem på picasa och skicka en länk. Tar de bästa bara.

    SvaraRadera