måndag 5 juli 2010

Per Olof Hallman och det viktiga i livet

För drygt en vecka sedan skrev jag om Blecktornsområdet och idag när jag lyssnar på Eva Gabrielssons Sommar-program får jag reda på att Per Olof Hallman, som är upphovsman till området, också har ritat Helgalunden och Rödabergsområdet i Stockholm. Precis som Blecktornsområdet har ingenting där tillkommit av en slump. Allting är medvetet designat, enligt arkitekten Eva Gabrielsson. Per Olof Hallman var verksam från slutet av 1800-talet till 1928. Han ville förädla stadens berg, grönska och vatten och tog därför hjälp av landskapsarkitekter och trädgårdsmästare när han skapade sina bostadsområden. Jag får veta att han ville bygga så att "människor fick livskraft" och att han var väl medveten om det som nyare forskning visat, dvs att "miljöer stärker eller försvagar människor".

Att höra Eva Gabrielsson berätta om detta är ett skäl att lyssna på hennes Sommar-program. Ett annat är att höra henne berätta om sorgen efter sin älskade livskamrats, Stieg Larssons, död. Jag tror många som upplevt det smärtsamma i att förlora en partner och som så småningom trots allt levt vidare, håller med om hennes ord: "bara människor är viktiga, inget annat." Det gör nog många av oss som inte delar denna smärtsamma erfarenhet också.

2 kommentarer:

  1. Det oväntade för mig i programmet var kopplingarna hon gjorde mellan sin situation och den bild av Sverige som beskrivs i böckerna, att det var dags att spräcka en lögn om fantastiska Sverige. Ja, det gav mig något att fundera på. Det och den artikelserien om mobbning på arbetsplatser som nyligen gick att läsa i DN. Läste du den?

    SvaraRadera
  2. Det oväntade kan vara spännande. Men den där bilden av att "Sverige är fantastiskt", var kommer den ifrån? Är det en bild av vårt land som vi alla sprider? Jag känner inte riktigt igen mig i den.

    Nej, jag läste aldrig den artikelserien. Men det kanske jag borde ha gjort.

    SvaraRadera