onsdag 21 april 2010

Novembergrå aprilkväll

Jo, precis som i november kändes det tidigare idag när dottern, maken och jag klev ut i det råfuktiga kvällningen högt ovanför staden. Trots att dimman lättat något var sikten allt annat än klar. Regnet, eller om det var snön, droppade stillsamt på våra axlar. En kall och otäck väta. När kommer våren? När lyser solen på gröna gräsmattor? När får trädens löv chans att spricka ut? När syns vårblommornas färger? När sjunger vårfåglarna? I morgon, kanske. Men idag är det bara novembergrått över Södermalmstorg och hela staden.

3 kommentarer:

  1. Martin4/22/2010

    Visst känns det som höst, i morse när jag var på väg till skolan trodde jag att sommaren var slut och såg lite fram emot jullov. Kanske var det dels för att jag var väldigt trött som jag "glömde" att det faktiskt är april, men jag tror att vädret hjälpte till en hel del också.

    Men i april kan allt hända, snart är det säkert varmt och skönt igen. och vår på riktigt!

    SvaraRadera
  2. I Göteborg är det också kalla vindar, men himlen är trots allt blå. Men värmen, jag väntar ivrigt på den jag med. Den där sköna dåsigheten som blir när man sitter i solskenet...

    SvaraRadera
  3. Tack för era fina tillrop! Idag, eller snarare igår, var det redan bättre. Och imorgon ska J och jag på bröllop.

    SvaraRadera