fredag 19 mars 2010

Festförberedelser med Herta Müller


Denna dag är festförberedande. Oliver och bönor ska läggas in. Nötter och mandlar rostas. Bröd bakas. Kaffe med mera inhandlas. Men nu tar jag paus och fortsätter läsa Hjärtdjur av Herta Müller, en av de bästa böcker jag läst på länge och som jag verkligen kan rekommendera. Den rumänska diktaturen är inte särskilt långt borta i tiden. Det är bara 20 år sedan diktaron Ceausescus och hans hustrus avrättades, på juldagen 1989. Jag minns tydligt de otäcka TV-bilderna från avrättningen. I Hjärtdjur finns livet i Rumänien under diktaturen, inte beskrivet utan skildrat på ett vackert poetiskt och samtidigt otäckt sätt, som gör att jag kan ana hur det måste vara att leva i en diktatur. Jag anar det mer och bättre än alla realistiska beskrivningar någonsin skulle få mig att göra.

2 kommentarer:

  1. Jag får läsa om den, har den hemma men kom inte igenom den när jag försökte för några år sen. Nu blir jag sugen igen.
    Idag vaknar du och har en härlig fest i ryggen. Hoppas Jonas blev ordentligt firad och allt blev ännu roligare än ni kunnat tänka er!

    SvaraRadera
  2. Ja, gör ett nytt försök!
    Idag snöar det i Stockholm, men det gör inget för vi är glada och trötta efter gårdagens fest. Jonas blev mycket firad och är otroligt nöjd. Nu har alla frukosterande släktingar åkt hemåt och vi ska sova en stund.

    SvaraRadera