torsdag 7 januari 2010

Oxveckorna tar sin början

De feta åren är förbi är namnet på en tysk film som kom får några år sedan. Just idag dyker den titeln upp i mitt huvud. Idag börjar nämligen en annan tid. En magrare och mer arbetskrävande tid än de senaste veckornas firande av jul, nyår och alla de andra lediga dagar där emellan. Förr talade men om oxveckorna, vilket är en ganska bra beteckning på en tid när man fick (och får?) slita som en oxe. En seg och arbetsam period på året. Oxveckorna kallades i det gamla bondesamhället den arbetsperiod som vidtar efter en längre ledighet, t ex jul, och när det är långt till nästa ledighet. (se vidare Språkrådet)

Det är bara att slita på, men visst är det trevligare med ledighet och fest?!

2 kommentarer:

  1. Jag ser faktiskt framemot nästa vecka, tycker jag inte tar vara på tiden. Känner hela tiden det dåliga samvetet att jag borde läsa, skriva, tänka osv och då blir det svårt att vara riktigt ledig också. Inget blir på riktigt, varken jobb eller ledigt.

    SvaraRadera
  2. På så sätt är kanske ett mer "vanligt" jobb som mitt är lättare att vara ledig ifrån. Men det gäller ju att försöka hitta lediga stunder även i vardagen. Den här kvällen har t ex varit riktigt trevlig, med brödbak, matlagning, datortid och snart "Svarta nejlikan" på TV.

    SvaraRadera