måndag 14 december 2009

Tips för morgontidiga

Centralbadet öppnar klockan sex på vardagar. Jag brukar gå dit tidigt på morgonen. Redan när jag viker av från den folktomma Drottninggatan (det är en helt annan stämning på Drottninggatans affärsstråk tidiga morgnar) och går in i Centralbadets park, så sänker sig lugnet över mig. I den vackra jugendbyggnaden är det mörkt och tyst. Jag är ensam i omklädningsrummet och duscharna. I bassängen är jag också alldeles ensam, åtminstone i några minuter. Sedan kommer några andra och som mest är vi fem personer som simmar. Alla är tysta och måna om att inte störa varandra. Efter en halvtimmes simning är jag redo att gå ut i den mörka och kalla vinterdagen. Nu är det fler människor på Drottninggatan. Tempot är snabbare. Dagen börjar...

2 kommentarer:

  1. Åh, det hade jag velat dela med dig. Men se det blir det inget av med! Idag känner jag mig lite halvt insnöad, vilket inte gör något, för jag ska ändå vara hemma idag, men i morgon vill jag iväg!/Eva

    SvaraRadera
  2. Jag hade gärna delat det med dig också. Idag var det särskilt fint i parken med massor av snö. Och extra lugnt i bassängen. Jag och en annan kvinna simmade så stillsamt att vattnet knappt krusade sig. Härligt.

    SvaraRadera